Teresa Lus kształcenie zintegrowane Szkoła Podstawowa w Tawęcinie
KONKURS CZYTELNICZY W KLASACH I-III NAUCZANIA ZINTEGROWANEGO
CELE: • zapoznanie z różnymi gatunkami literatury dla dzieci; • zapamiętywanie krótkich, wierszowanych utworów, ich tytułów oraz autorów; • budzenie zainteresowań czytelniczych; • zachęcanie do brania udziału w konkursach, wyrabianie nawyków kulturalnej, wspólnej zabawy. UCZESTNICY: Dzieci z oddziału przedszkolnego w roli obserwatorów, uczniowie klas I-III, trzy uczennice z klasy IV w roli wróżek, jury (np. dyr. Szkoły, wybrani nauczyciele, rodzice). PRZYGOTOWANIE: • poinformowanie klas o konkursie trzy miesiące wcześniej; • wyłonienie 6- osobowej drużyny reprezentującej klasę w konkursie; • zaproszenie gości, jury; • zaproszenie i przygotowanie uczennic z klasy IV do roli wróżek prowadzących konkurs; • przebranie się uczniów za bajkowe postacie; • przygotowanie przez klasy plakatów oraz rysunków bajkowych postaci do dekoracji sali. PRZEBIEG KONKURSU: Trzy 6- osobowe zespoły ( w zespole po dwóch uczniów z klas I, II, III) siedzą na materacach. Pozostałe dzieci siedzą z tyłu na ławeczkach. 1 Powitanie przez wróżki zgromadzonych gości i uczestników. Zapoznanie z celem spotkania. Przedstawienie jury. 2 Wprowadzenie w część konkursową. Zapoznanie z zasadami punktacji obowiązującymi przy ocenie. I Z których wierszy Jana Brzechwy pochodzą te słowa? (drużyny zapisują na kartkach tytuły wierszy odczytywanych przez wróżki; 1 punkt za prawidłowo odgadnięty tytuł) 1 Proszę pana, proszę pana, zaszła u nas wielka zmiana. Moja starsza siostra Bronka zamieniła się w skowronka. („Kłamczucha”)
2 Zdolna jestem niesłychanie, najpiękniejsze mam ubranie, moja buzia tryska zdrowiem, jak coś powiem to już powiem. („Samochwała”)
3 Piotruś nie był dzisiaj w szkole, Antek zrobił dziurę w stole, Wanda obrus poplamiła. Zosia szyi nie umyła. („Skarżypyta”)
4 O, wypraszam to sobie! Jak to? Ja nic nie robię? A kto siedzi na tapczanie? A kto zjadł pierwsze śniadanie? („Leń”)
II Czy znasz te książki? (zmień podkreślone słowa na właściwe; za każdy prawidłowo poprawiony tytuł 1 punkt) • „Fiku- miku na ręczniku” • „Słoń Bąbalski” • „Kocmołuszek” • „Królowa biegu” • „Dziewczynka z pałeczkami” • „Koziołek Fikołek” • „Złota paczka” • „Wróbelek Felek i jego przyjaciele” • „Lampa Kapucyna” • „Księga lasu” • „Jak Piotruś został strażakiem” • „Biała owieczka” • „O krasnoludkach i pięknej Marysi” • „Baśń o Zielonym Kapturku” III Pytania konkursowe: (drużyna odpowiada na wylosowany numer pytania; 2 punkty za prawidłową odpowiedź, 1 punkt po konsultacji z kibicującą jej grupą dzieci) • W co zamieniło się brzydkie kaczątko? • Z czego była zrobiona chata Baby Jagi z bajki pt. „Jaś i Małgosia”? • Ilu krasnoludków towarzyszyło Śnieżce? • Kto spełniał życzenia żony rybaka? • Po co Czerwony Kapturek szedł do babci? • Co zgubił Kopciuszek wybiegając z balu? • Kto pożarł babcię i Czerwonego Kapturka? • Dlaczego dziewczynkę nazywano „Kopciuszek”? • Jak Szewczyk Dratewka pomógł pszczołom, mrówkom i kaczkom? • Dlaczego Śnieżka ukrywała się w lesie? • W czym pomogły Szewczykowi Dratewce pszczoły? • Dlaczego Jaś i Małgosia znaleźli się w pobliżu chatki Baby Jagi? • Kto przyśnił się dziewczynce z zapałkami? • Jakie było ostatnie życzenie żony rybaka? • Jakie święta zbliżały się w baśni pt. „Dziewczynka z zapałkami”? IV Z jakich utworów pochodzą ilustracje? (drużyna losuje ilustracje i odgaduje tytuł utworu; za każdy prawidłowo podany tytuł 1 punkt) „Czerwony Kapturek” „O psie, który jeździł koleją” „Kopciuszek” „Lokomotywa” „O krasnoludkach i sierotce Marysi” „Na jagody” „O rybaku i złotej rybce” „Kukuryku na ręczniku” „Rzepka” V Jakie to bajki? (drużyna zapisuje na kartce tytuł bajki, której fragment odczytała wróżka; za każdy prawidłowo zapisany tytuł 1 punkt) 1 Oto pierwsza bajka, Las, pagórek, rzeczka. Przez las idzie ścieżką Wesoła dzieweczka. Wilk skrył się za górką I oczami błyska. Ach, strzeż się, dziewczynko, Groźnego wilczyska. („Czerwony Kapturek”)
2 Wykluło się z jajka spojrzało w toń wody i zapłakało z powodu urody. Za kaczą mamą powędrowało, Nad swą brzydotą ubolewało. („Brzydkie kaczątko”)
3 Jest taki kotek w krainie bajek co chodzi w butach i kurzy faję. Kapelusz z piórem nosi na głowie. Niejedną bajkę dzieciom opowie. („Kot w butach”)
4 Siedem krasnoludków w kopalni pracuje, A w ich domku królewna obiad im gotuje. Przyjdą tu kiedyś królewscy rycerze, Królewicz dziewczynę na zamek zabierze. („Królewna Śnieżka”)
5 Ciągnie sieci stary rybak. Ach, skarb jakiś złowił chyba, A tu rybka ludzkim głosem Mówi: puść mnie, puść mnie, proszę.(„O rybaku i złotej rybce”)
6 Chłopczyk i dziewczynka zabłądzili nocą. Patrzą, okienka wśród lasu migocą. - Domek z piernika! Wejdźmy do środka! Ach, czy nic złego dzieci nie spotka? („Jaś i Małgosia”)
7 A oto smoluszek dobry i poczciwy, schyla się nad miską, gołąb grucha siwy, - idź na bal dzieweczko, przebiorę ziarenka. Już czeka kareta i złota sukienka. („Kopciuszek”)
8 Po błękitnym niebie leci jaskółeczka, - kto wędruje na niej? Mała dziewczyneczka. Do królestwa leci kwiatów. Szumią, szumią skrzydła wiatru. („Calineczka”- „ Odrobinka”)
VI Konkurs z rekwizytami. ( drużyna otrzymuje dwa przedmioty; jej zadaniem jest podanie tytułu bajki do danego rekwizytu; za każdy prawidłowo podany tytuł 1 punkt) ziarnko grochu- „Księżniczka na ziarnku grochu” zapałki- „Dziewczynka z zapałkami” szkatułka- „Latający kufer” kalosze- „Kalosze szczęścia” żołnierzyk- „Dzielny ołowiany żołnierzyk” koszyczek- „Czerwony Kapturek” VII Kalambury. (drużyna odgaduje tytuł utworu z jakiego pochodzi ilustracja rysowana przez wróżkę; czas na odgadnięcie 2 minuty; za prawidłowe odgadnięcie hasła w ciągu 1 minuty 2 punkty, za odgadnięcie hasła w ciągu dwóch minut 1 punkt) • „O psie, który jeździł koleją” • „Lokomotywa” • „Kajtkowe przygody”
Między poszczególnymi konkurencjami wróżki uczą dzieci czarodziejskich zaklęć i wspólnie je wygłaszają: Abra, kadabra, złoty pył. Abra, kadabra gwiezdny pył. Abra, kadabra srebrny pył. Abyś grzeczny był. Abyś uśmiechnięty był. Abyś mądry był.
Podsumowanie konkursu: • Przeliczanie przez drużyny (z pomocą wróżek) cukierków- punktów. Ogłoszenie przez jury wyników, nagrodzenie zwycięskiej drużyny, wręczenie wszystkim uczestnikom drużyn pamiątkowych dyplomów, cukierków wszystkim dzieciom. • Podziękowanie za pracę jury, uczestnikom, wychowawcom i gościom. • Wyeksponowanie plakatów i prac plastycznych na korytarzu szkolnym.
Teresa Lus |